Droedels decoded

Bron : Google

Iedereen doet het wel eens, droedelen. Als bezigheidstherapie voor je vingers is het best geschikt.

Als je aan de telefoon naar het elf-en-dertigste slechtgetunede wachtmuziekje moet luisteren doe je het ook. Uit ergernis. Of ik toch, tenminste.Waarom die bandjes ook altijd een totaal versleten versie van Vivaldi’s Vier Seizoenen moeten bevatten is mij een raadsel.

Bericht voor marketeers. Ja, muziek verzacht de zeden. In dergelijk toestand is de klant  meer geneigd tot aankoop. Maar neem het van me aan: het werkt niet als je daarvoor een worn-out versie van Vivaldi moet aanhoren.

Ten eerste doe je de man hiermee onrecht en ten tweede  – niet onbelangrijk vanuit verkoopstandpunt – je verliest een potentiële klant.Want mensen – ik par exemple – willen hun gehoor beschermen en haken af. Kattengejank én een aankoopsom, het kan nooit een fair deal zijn … 

Bij de eerste valse noot ben ik weg. Geef me liever een fris muzieksken à la Adele! Wedden dat een goed gebruik van de hitparade de verkoopcijfers ten goede komt ? Op zijn minst verklein je daarmee de kans dat de klant in spé het zo op z’n “seskes”* krijgt dat ie gaat snauwen. Een win-win situatie, me dunkt.

Maar goed. Ik wijk af. Anders gezegd : ik droedel met woorden. Wanneer verschijnen de tekeningetjes in de kantlijn nog zoal?

In die eeuwigdurende vergadering, waar je maar niet voorbij dat éne heikele agendapunt raakt.  Maar nu blijkt dat die gedachteloos neergezette kribbels toch een betekenis te hebben. Geen bezigheid van de mens of ze wordt wel onderzocht.

Onderzoek zegt nu dat droedelen een manier is om je aandacht ergens bij te houden en niet weg te dromen of – nog erger – in te doezelen. 

Dit artikel gaat zelfs nog een stapje verder en geeft je ook een inkijk in je karakter.

Hoe het dan gaat met mensen die om wat voor reden ook geen gebruik kunnen maken van de klassieke pen en papier ? Dat zegt het onderzoek vooralsnog niet.

Wat er ook van zij: droedelen mag. Je hebt écht geen kindertijdcomplex als je droedelt. Je bent gewoon normaal. Vuurrood worden als iemand je zijlijn kribbeltjes ontdekt  – halve cartoons als de vergadering wat lang duurt – hoeft dus niet meer …

Integendeel : to doodle or not to doodle, that’s the question !

———–

* zenuwen

10 gedachten over “Droedels decoded

  1. ms

    Wel, ik doe het niet. Ik heb een hekel aan tekeningskes in de kantlijn. Zélfs als een ander die maakt op mijn kladblad.

    En muziekskes aan de telefoon? Al eens met Belgacom gebeld? Er zijn weinig goei muziekskes aan de telefoon, gewoon omdat ik telefoneer om iemand iets te zeggen of te vragen, voor muziek heb ik de radio.

    :-)

  2. lilith8heather

    Ik ben ’n gematigde droedelaar (echt een grappig woord eigenlijk :p). Geef me een kladblad en het staat vol, maar mijn cursussen/ lesnota’s daarentegen zijn helemaal droedelvrij!

  3. bea

    Als ik aan de telefoon hang en constant hetzelfde enerverende muziekje hoor dan kraak ik vloekend van frustratie mijn schrijfattribuut…geen kans op droedelen :-)

  4. Deborah Hamar

    Oh en sommige deuntjes lijken zo vaak afgespeeld te zijn dat ze vals klinken haha. Idd top40 muziek is toch altijd beter. Of helemaal beter is geen muziekje…
    Wat droedels betreft: Ik vond vd week een heel A4tje vol met tekeningetjes waarvan ik niet eens meer wist dat ik ze (dezelfde week nog) gemaakt had.. Waarschijnlijk tijdens een telefoongesprek waar ik in de wacht werd gezet ;)

  5. ivar

    terwijl ik droedelde
    aan de telefoon
    en naar buten staarde
    maar het beregende venster
    buiten nog steeds dezelfde boom
    en lantaarnpaal bleven staan
    na afloop
    had ik de “nachtwacht” getekend!

Geef een reactie

