De Zotte Morgen

Miniatuur

Bron : YouTube

Ben jij een nachtuil of een vroege vogel ?

Zelf behoor ik tot de eerste categorie. Slapen is voor mij altijd al een nachtmerrie geweest. Als kind echter waren het vooral anderen die er door gekweld werden. Nu als volwassene, ben ik zelf aan de beurt.

Want eerlijk is eerlijk, onze maatschappij is er niet echt op ingericht dat je pas tegen de middag een helder hoofd krijgt.

Diepe sympathie heb ik voor mensen die nachtwerk doen. Niet simpel om gedurende een aantal dagen je inwendige wekker te negeren en dan weer over te schakelen naar een ander ritme.

Bewondering ook voor mensen die letterlijk kunnen opstaan als de zon opkomt.  Kan mijn verbeelding zijn, maar ik heb altijd het idee dat deze mensen bergen (kunnen) verzetten. Bovendien zou ik heel graag ‘ns het moment meemaken dat uit de nevel de klaarte van de dageraad op trekt. 

Ik kan me dus wel vinden in dit lied. Het gaat over heel veel dingen. Maar bovenal geeft het een doorleefd beeld van hoe opstaan gaat. Voor nachtuiltjes als ik.

De ochtend is voor mij vaak een draaimolen waar ik op moet zien te raken. Dikwijls worstel ik met mijn ingebouwde klok die zot draait…

Alle bijschavingspogingen ten spijt is het nog altijd de nacht die wint.

De zonsondergang die met haar hele kleurenscala de weg baant voor alle tinten van duisternis fascineert me. De stille uurtjes van de nacht, waarin je jezelf kunt horen denken, vind ik fantastisch.

Het tijdsbestek waarin de hectiek van de dageraad nog ver voor je ligt heeft ook iets scheppends. Niet voor slaap, jammer genoeg. Maar gelukkig wel voor de aanmaak van blogpostjes.

Jawel, beste lezer, deze stukjes, die je hopelijk doen grinniken, glimlachen, fronsen, nadenken of wie weet helemààl niet akkoord zijn, komen tot stand op de nog-niet-aan-slaap-toe momenten, voor er een nieuwe dag begint.

Hopelijk is dat er aan te zien …

Een goeie, zotte morgen gewenst!

10 gedachten over “De Zotte Morgen

  1. madam Arabelle

    Ik ben sinds een maand of drieëntwintig vooal constant moe. Maar ooit, in een ver verleden was ik een vroege vogel, maar geen sociale vroege vogel.
    Nu leef ik in de hoop dat ik ooit weer een normaal slaappatroon ga krijgen. Ooit.

  2. HansDeZwans

    Ik ben zowel een avond – als een ochtendmens. Dus keilang opblijven en als ’s morgens de wekker gaat om 05:45u sta ik direct op. In het weekend blijf ik in bed liggen tot zeker 08:00u maar dan moet ik er toch uit. Persoonlijk vind ik slapen verloren tijd.

  3. bea

    Yihaaaaaa….ik ben zoals Hans. Wat een geluk dat hij voor mij reactie gaf, kon het zelf niet beter zeggen. Slapen vind ik ook zo een onnuttig tijdverdrijf.

  4. Christel

    Ik geraak ’s avonds niet in mijn bed. Of ik word ’s nachts wakker, dan ga ik eens voor ’t raam kijken. Leuk, de straat in alle stilte, geen mens op straat, hooguit een kat die oversteekt. :-)

    ’s Ochtends kan ik er ook wel goed uit. Ik ben ook geen blijven-liggen-mens!

    Vind het zalig om de stad te zien ontwaken, als je heel vroeg de stad intrekt en met een kop koffie op een terras gaat zitten. Bij ons aan de overkant zie je enkel huppelende konijntjes op een vroeg ochtenduur en dat is ook zalig.

Geef een reactie

