Goedgemutst

Bron : innocentdrinks

De goedgemutste breicampagne maakt dezer dagen ook deel uit van het reclameblok.

Normaal zap ik weg, maar hier ben ik toch even blijven ‘plakken’. Ik vind de mutsjes allerschattigst! Nu al ben ik benieuwd naar het scala dat ik te zien zal krijgen in november. Aan zelf breien waag ik me niet (ik heb op dat gebied 2 linkerhanden) maar een gemutste smoothie drinken, dat wil ik nog wel doen.

Ben jij best wel handig/creatief /breiliefhebber /wereldverbeteraar /supersnel / opzoeknaareenuitdaging,  klik dan voor meer info op de illustratie. Wie weet koop ik dan wel jouw mutsje!

De koffie-actie van Douwe Egberts kende ik al, maar deze nog niet.

Nu is er ook de Hang Een Laken Uit Je Raam-aktie tegen armoede.

De armoede-akties staan weer centraal. Wat vroeger dan gewoonlijk, of is dat mijn idee ?

Zit de algemene malaise in de wereldecomomie er voor iets tussen ? Spanje, Portugal, Griekenland, Ierland, ja zelfs de Verenigde Staten van Amerika? 

Zij hebben niet het sociale opvangnet dat in Belgenland opgebouwd en ontplooid wordt… Dat heeft ook zo zijn nadelen, maar dit is geen politieke site.

Het window-on-the-world-effect doet wel eens vergeten dat armoede ook bij ons op de stoep staat. Zelfs hier  moet je tot de vaststelling komen dat er gaten zitten in het systeem. Kasten van gaten. En rare kronkels.

Hoe kan het anders dat een  organisatie als Poverello, best groot en met diverse lokale afdelingen, NUL Euro subsidie krijgt ? Poverello is allang het provisorische, éénmalige stadium ontgroeit.

Niettemin zijn ze nog altijd uitsluitend aangewezen op giften. In de praktijk resulteert dat vaak in de meest uiteenlopende menu’s … Aan variatie geen gebrek ; spinazie met worst zie je broederlijk  naast spaghetti bolognese, of wat er op dat moment ook maar voor handen is…

Helaas heeft dat soms minder fraaie effecten. Honger haalt niet altijd het mooiste in je  naar boven. Stel je voor: je hebt ontzettend veel zin in spinazie, maar als het jouw beurt is, krijg je spaghetti-uit-blik … (die je de oren uitkomt, omdat je al de hele week hetzelfde eet wegens zero-budget) Zie je het voor je ?

Naast de bijna vechtpartij (ik wil spinazie-met-worst, ik-kan-geen-spaghetti-meer-zien!) waarvan ik af en toe getuige was, zal dit tafereeltje me altijd bij blijven.

Een klas 8-jarigen kwam met de leerkracht langs bij Poverello voor een geleid bezoek. Stil, bedeesd. Ongemakkelijk ook. Dat verdween toen ze hun buit konden laten zien. Boter, suiker, deegwaren, melk, ijs, chocoladesaus,… 20 pakketjes, evenveel als er kinderen waren. De hele school had meegedaan. Het gejoel was niet van de lucht. Al gauw kon je geen onderscheid meer maken tussen kinderen en volwassenen…

Mijn hart  wordt een beetje warmer bij elke actie, hoe kleinschalig ook. Het laat immers zien dat de onverschilligheid, waarvan wel eens wordt gezegd dat ze met rasse schreden oprukt, toch nog altijd een tegenhanger heeft. Want naast de praktische, zeg maar de financiële armoede is er ook de sociale.

In dit haast Star-Trek-achtige tijdperk, waarin je minstens ‘moet’ beschikken over 2 TV’s flatscreens als het even kan, en dito telefoons, voorzien van de àllerlaatste snufjes – die je natuurlijk nooit gebruikt – lopen héél wat mensen op de tippen van hun tenen. Om mee te zijn. Dan is er geen ruimte meer voor een tegenslag als werkloosheid.

Het persoonlijke bankroet brengt haast altijd zijn metgezel isolement mee … Wie in dit financieel moeras zit, komt meestal tot de pijnlijke ontdekking dat de beoogde sociale groep de eerste is die de rug toekeert. Ook in dit scenario staat Poverello klaar met praktisch (soms juridisch) advies.

Prachtig als je ziet dat mensen er (weer) in slagen hun leven back-on-track te krijgen.

Als er dan zo’n actie als die van Innocent Smoothies komt, word ik goedgemutst…

Heb je het gevoel dat je niet veel kan doen ? Denk dan aan het motto : verbeter de wereld, begin bij jezelf!

Lisanne maakt het in haar stukje Wij hebben geluk nog het best duidelijk …

Wedden dat je er blij(er) van wordt ? Reken maar dat die blijdschap even besmettelijk is dan het verdriet en de eenzaamheid waar sommige mensen mee kampen. Een positieve atmosfeer kan soms net dat duwtje in de rug zijn, dat iemand nodig heeft om verbetering in de situatie van dat moment te brengen…

Eerlijk toegeven dat je van filosoferen over wat je allemaal hebt, kunt, zult gaan doen… ook zelf profijt hebt. Je tevredenheidsgraad groeit ervan !

Santé! Op je gezondheid !

———————-

Disclaimer : Dit stukje heeft niet de bedoeling je per definitie kosten te laten maken. Wél is het de bedoeling te laten zien wat er met je giften zoal kan, en je eventjes bij deze problematiek te laten stilstaan …

15 gedachten over “Goedgemutst

  1. zapnimf

    Ik denk dat je er nog van zou verschieten hoeveel kleinschalige acties er ondernomen worden. In onze school deden we mee met die ene euro (wie wil) op de eerste schooldag voor de hoorn van Afrika, daarnaast is er ook altijd thema advent en welzijnszorg waar altijd wel een kerstmarkt of een inzamelactie aan te pas komt, en dan is er nog Damiaan met zijn stiftjes, de juf van het zesde die iemand in Zuid Amerika kent, een speelgoedbeurs, music for life, enz enz…

  2. ms

    Breien is ook niks voor mij. Maar denk je dat het goed zou zijn als je mutsen bij de vleet breidt en die dan weggeeft?

    Ik heb hier anders een ganse resem mutsen liggen (en warme) maar ik vrees altijd dat ik iemand voor het hoofd ga stoten als ik hem (of haar) een muts wil geven in de winter.

  3. HansDeZwans

    De vraag is natuurlijk, komt dat geld en die hulp wel terecht bij de mensen die het nodig hebben.
    Zelf steun ik jaarlijks toch wel de meeste bekende acties. (kan er mij iemand een leuke ski-muts breien?)

  4. middernachtsdromer

    Kleinschalige initiatieven zoals Poverello, die bovendien tastbaar resultaat tonen, hebben altijd al op mijn steun mogen rekenen, en deze winter zullen we nog eens aan de voedselbanken denken. Minder happy ben ik dan met de “grotere” NGO’s waar teveel financiële steun als “werkingskosten” blijven plakken.

  5. bea

    Wat een leuk initiatief die mutsjes breien! Het zijn kleine dingetjes dus dat zal snel vooruitgaan, ik denk en hoop dat ze er heel veel gaan krijgen. En vooral: dat ze veel smoothies gaan verkopen. Goed voor hen en goed voor de minder fortuinlijke mensen.

  6. fotorantje

    nee hoor, met handwerken ben ik zeker niet handig
    dus van mij komen er geen mutsjes :-)
    Het is zeker wikken en wegen als je niet meer kan meedraaien in het arbeidscircuit
    en we mogen gelukkig zijn dat er hier nog altijd een ‘opvangsysteem’ is, ben je werkloos krijg je een uitkering, kan je om gezondheidsredenen niet meer werken dan is er de ziekenkas
    maar zelf werken voor de kost is nog altijd het beste, heel zeker ook voor je moraal

  7. bentenge

    Breien, dat is iets uit mijn echt jonge jaren. Ik denk niet dat ik dat nog kan. Maar mijn grootmoeder was er weg van. Misschien moet ik inderdaad die twee flatscreentv’s, pc’s enz deze winter eens laten voor wat ze zijn… platte zwarte schermen met een zicht op de rest van onze (niet arme) maatschappij… en terug leren breien? hmmmm, ik weet het niet hoor…

  8. Christel

    Onze buurman is een hevige voetbalfan en die zijn vlag hangt weer sedert enkele dagen uit het raam. Zou hij ook zo’n actie ondersteunen misschien? :-)

    Maar ze zijn dottig die mutsjes. Mijn zoontje is aan het haken geslagen, die wou dat zo graag en oma heeft hem op weg gezegd. Afgelopen week vroeg hij of ik dat ook kon. En ik ben begonnen voor hem.. en ik vind het eigenlijk wel leuk.. mss moet ik er mee eens aan wagen.

Geef een reactie

