Descartesiaans denken

Tumblr

Bron : weheartit

Ik heb in dubio gestaan over de titel van dit stuk. Stylistisch, journalistiek en vanuit wat mij rond goed schrijven is geleerd, is die belangrijk.  Een goeie titel, trekt aandacht, maakt nieuwsgierig, vat samen.

Daarom zit je, beste lezer, opgescheept met deze. Of ie aan voornoemde criteria voldoet ? Geen idee. Maar hij haalde het van ‘Bollebozen wiens toendertijd maffe ideeën nu heel gewoon zijn, maar daarom nog niet simpel toe te passen’.

Van zoiets slaan niet alleen je hersens, maar ook je tong in de knoop. Bovendien zijn er een hele rist mensen met een hoek af die best briljant zijn. Neem Newton. Dankzij hem weet ik dat ik dagelijks de zwaartekracht onderga. Meer voeling heb ik er niet mee, wegens een gebrek aan begeestering.

Anders vergaat het Descartes. Hij denkt. Hij twijfelt. Denken en twijfelen vindt hij een  universeel recht. Als liefhebber van ‘little grey cells’ doe ik dat ook allemaal. Soms vind ik ’t knap lastig, al dat denken. Dat dan weer wel.

Denken dus. Niet zomaar het gewone hoespeelikdatvandaagallemaalklaar.

Neenee. Het denken over het leven. Het existentiële.

Omdat ik kind van mijn tijd ben, moet het ook nog effectief. Dus met plan, actie en uitkomst. Dan krijg je iets als dit.

Ik wil het onmogelijke. De tijd terugdraaien. Maar Tijd is een universeel gegeven, waaraan niet te tornen valt. Iets dat altijd geldt, voor iedereen, zonder uitzondering. Niets aan te doen.

Ik doe het ondenkbare. Als gevolg van de universele tijdswet ga ik door. Omdat ik niet meer terugkan. Al voelt het  soms als een appendix-operatie die wegens complicaties nog ’s moet worden overgedaan.

Ik bereik het onverwachte. Ik zie heel in de verte een lichtpuntje, af en toe. Dan wiebel ik van binnen. En bij tijden ook van buiten. Omdat er mensen zijn die maar niet kunnen vatten waarom ik maar niet wiebel. En de seconde dat ik het wél doe meteen vinden dat het niet hoort.

Iets prachtigs.Vrijheid van denken. Maar ook niet te stoppen soms.

Soms wou ik dat ik zoals Mr. Data in Star Trek een offswitch-modus had.

Het gevolg hiervan, met name slaap, zou mijn denkproces zeker geen kwaad doen.

14 gedachten over “Descartesiaans denken

  1. zapnimf

    Ok, dit pleit niet voor mij. Ik las het twee keer, maar he-le-maal ben ik nog niet mee. Je denkt, je wil het onbereikbare en je bereikt het onverwachte.
    En nu met een voorbeeldje?
    Maar laat uw hersens eerst maar een nachtje deemsteren.

    En dat van die titel, dat hebben ze mij ook al een paar keer gezegd, maar ik schijn mij daar niet aan te kunnen houden.

  2. appelig

    Je had mij wel met die titel. “Wat?”, dacht ik. Maar ik dacht tenminste. ;-)
    Dat stoppen van het denken zou wel plezierig zijn af en toe. Gewoon een stok tussen de radertjes in mijn hoofd kunnen steken en dan horen hoe alles piepend en krakend tot stilstand komt. Heerlijk lijkt me dat.

  3. Sharp Ben

    Nadenken en twijfelen. Het onderscheidt ons van andere (zoog)dieren. Veel nadenken en twijfelen en relatief weinig beslissen, daar draait het om in dit leven. En eens beslissingen genomen: blijven nadenken en twijfelen…

  4. bentenge

    Hmmm, effe Descartesiaans denken. Nu ik erover nadenk : ik herinner me vooral dat dat ooit een examenvraag was: bewijs de stelling van Descartes. Iets met meetkunde. Is Descartes niet de bedenker van het rechthoekig stelsel? Maw de grondlegger van de analytische meetkunde? Enfin, mooie titel.
    Ik zou zo zeggen, blijf maar denken en wiebelen, het zijn veel interessantere dingen dan slapen.

  5. HansDeZwans

    Een knopje verwerkt in onze schedel waarbij alle gedachten stil gezet kunnen worden, is iets voor iMens 2.0
    Momenteel leef ik ook zonder niet te kunnen denken (is dit een goede zin?) Het slapen kan ik echter door middel van een pilletje. Hoogstwaarschijnlijk een placebo, maar ik denk dat het werkt, en daardoor werkt het ook.

  6. Pingback: Endorfiniaans denken | bentenge

  7. Lehti

    Nog zo’n mooi stuk! Met al die Vlaamse blogs die ik lees, leer ik er ook nog wat bij. Want ‘mensen met een hoek af’, die kende ik nog niet. Maar ook in België zijn het vast ook ‘een rits’ en geen ‘rist’ mensen (even miereneuken. Dacht dat dat wel kon bij iemand die ‘goed schrijven is geleerd’. Is dat trouwens niet met twee ‘n’?)
    Ik ken Startrek niet maar zou mijn denken nimmer willen stoppen. Degene tegen wie ik praat misschien wel. Maar da’s weer een ander verhaal.

Geef een reactie

