De facto

Bron : weheartit via Google.

Het volgende wagonnetje in de WOT-trein heet feit(en). Volg hieronder mijn spoor.

Feiten zijn net kameleons.

Mijn Egidius weet er alles van. Hij is knap druk met zijn disguises als het om feiten gaat, neem dat van me aan. Want  feiten, die zijn constant in verandering. 

Hier gelden ze nog, daar niet meer. Voorbeeld.

Gisteren was er ten huize Ariadnesdraad een elektriciteitspanne. Enkele huizen verder – naar ik hoop tot bij jou, beste lezer – was dat niet het geval 

Not a big deal, het zette de wereld niet op zijn kop. Maar mijn dag wel.

Er moest uitgezocht of Murphy mij met een uniek bezoek vereerde, ja dan nee.

Daarna de panne melden. Dan een reeks innerlijke vraagtekens counteren omtrent hoe lang dit alles duren zou.

Aansluitend vurig hopen dat dit ongemak van de baan is voor mijn maag al te hard protest aantekent.

Piekernissen aanpakken door actie. In casu : bekijken wat er in mijn keukenafdeling te vinden is dat niet per se elektriciteit behoeft om het label “eetbaar”  te krijgen.

Het meest teleurstellende in deze petite histoire is nog het sneuvelen van mijn (oorspronkelijke) blogstuk.

Want, je raadt het al, net op het moment dat ik de goedkeuring van mijn leesoog wou vertalen in een doortastende press op de save-button, gebeurde het.

Het alomtegenwoordig wonder der techniek – den elentriek – liet me in de steek. Gevolgd door mijn geheugen.

Tja. Dat heb je dan, als je schrijfstok een klavier is gaan heten.

Resultaat. Een test van de autosave-functie van mijn ‘little grey cells’ . En – je leest het nu – een herwerkt, nieuw blogstuk.

Deze kleine overview van mijn wel en wee illustreert niet alleen dat feiten relatief zijn, het laat ook zien dat feiten zijn als kralen aan een (verhalen)ketting.

Samen zijn ze zoveel mooier, grappiger, krachtiger, kleurrijker  … dan alleen.

De kleine bouwsteentjes die feiten in een verhaal zijn, zijn samen in staat een werkelijkheid te schrijven die fictie moeiteloos kan overstijgen. Ver zelfs.

Want feiten hebben een ontzettende kracht in zich. De kracht van de verandering.

Zonder stroomonderbreking zou mijn dag er zomaar anders hebben uitgezien.

Gewild, verwacht of incontournable*, feiten doen altijd iets met je.

Ze zorgen voor onderscheid tussen het vorige en het volgende moment.

Allemaal door simpelweg relatief, groots, markant, minuscuul, verwaarloosbaar, pakkend, ludiek, cijfermatig, onomstotelijk, bewezen, ongeweten, altijd en overal bij je te zijn.

Feiten doen altijd iets. Ze zorgen voor ontwikkelingen.

Zodat je met een zekere afstand naar gebeurtenissen kunt gaan kijken, en zodoende een breder verband kunt ontdekken.

Zodat je tot verbazend late vaststellingen komt. Zoals de slotsom dat  Mister History misschien een klein lespakket had, maar een des te grotere impact op je persoontje.

Feiten doen altijd iets. Ze zorgen voor verzachting. Voor flou en mysterie.

Flou, omdat ze de allerscherpste, gitzwarte kantjes van pijn wegvijlen tot een veeltintig grijs.

Net zoals een gom de scherpe potloodlijnen vervaagt.

Mysterie, omdat feiten een eigen timing hebben. Een heel eigen logica ook.

Zo laten feiten zich vaak pas op het allerlaatste moment zien zoals ze zijn …

Want op voorhand weten is niet altijd beter.

Feit.

—————————————————————————————

* incontournable : onvermijdelijk 

12 gedachten over “De facto

  1. Lauradenkt

    Dat heb je mooi geschreven :) Wat ik me af vraag, is of feiten überhaupt wel mogelijk zijn. Maar dat komt omdat ik net een hoofdstuk van mijn boek over wetenschapsfilosofie heb gelezen die daaraan twijfelt :P

  2. Joke

    Mijn nonkel zei vroeger altijd: het is een feit dat een geit schijt met de benen gespreid. Oei, dit feit staat wel in schril contrast met jouw filosofische tekst, die uitnodigt tot herlezing. Fantastisch goed geschreven, dat is alleszins een onomstotelijk feit!

Geef een reactie

