Anders gezegd

Bron : weheartit.

Als introductie op het nieuwe seizoen – en ook wel een beetje om de tegenstelling Lente – Herfst nog eens extra in de verf te zetten –  besloot ik Turning tides om te turnen tot een Lentelied.

Maar deze poëtische frasering mag er ook zijn om de Lente onder woorden te brengen.

Omdat April toch ook lente is. Omdat kiezen soms moet, maar niet altijd. 

Omdat “het is lente” ook anders gezegd kan worden dan met muziek en (eigen) tekst.

Met een dichter als Herman de Coninck bijvoorbeeld.

Daarom. Dit.

 

Met niets. Lente. Bijen. De letter Z

is ontsnapt. Grassprietje tussen mijn tanden

is niet van mij, liedje ook niet

handen in mijn zakken wel

Met zee.

’s avonds is de zee één vuurtoren hoog

maar zo breed als vergeten.

Met benieuwdheid. Het is twee minuten

voor nu.

Ik ontbied dit moment.

Ik trek even aan mijn sigaar en zeg : Wel ?

Uit : Enkelvoud

Gebald. Beeldend. Maar het klopt als een bus.

Wat vinden jullie, beste lezers ?

 

————————————————————————————————

Dit gedicht komt uit Enkelvoud. Op zijn beurt maakt deze bundel deel uit van de bloemlezing Herman de Coninck : De Gedichten in een samenstelling van Hugo Brems.

12 gedachten over “Anders gezegd

  1. Deborah Hamar

    Gedichten zijn niet echt mijn ding…
    Ik kan er veelal niets mee. Behalve als het mij direct, en dus na één keer lezen, raakt.
    Dit gedicht is er helaas niet zo één.

    Ik ontbied overigens wel lekker heerlijk lente weer :)

  2. lauradenkt

    Goed gedicht, die kende ik nog niet!

    (ik moet trouwens aan ‘lente me’ van Toon Hermans denken bij liedjes en de lente, ook al gaat dat helemaal niet over de lente)

  3. bentenge

    Pffff. Te moeilijk voor mij. Dus nee, voor mij “klopt” het niet, al zeker niet als een bus.
    Ik hou veel meer van eenvoud dan van “enkelvoud”. Woordkunst is niet echt aan mij besteed.
    Maar gelukkig zijn gedichten net als muziek en boeken en zo veel dingen… beleving. De ene beleeft het, de andere vindt er niets aan.
    Ik ben, denk ik, geboren voor simplisme en Toon Hermans achtige dingen.

Geef een reactie

