Heugenisje

Morgen alweer de laatste donderdag van Januari. Traditioneel ook Gedichtendag. Dit jaar is het thema Herinneringen. Gevoelvol, maar soms ook wel beladen.

Maar soms zijn die pop-ups in je hoofd, die zichzelf op repeat kunnen zetten, ook gewoon zoet. Snoepjes voor je hoofd. Heerlijke heugenisjes.

Neem nu de laatste nieuwviering ten huize Gulliver. Sweet memory.

Na heel wat gehos, nog meer gecross, en het behendig omzeilen van geladen boten*, kom ik bij Gulliver aansjezen. Oef, niks te vroeg na een kleine drie uur reistijd.

Ik plof aan tafel en word instant opgekikkerd, door de weerom prachtig gedekte feestdis. Mijn reisspookjes – heb-ik-de-deur-vast-het-licht-uit-het-raam-toe-en-och-de-viskes-ook-nog doen fade to grey – als ik de romantische tafeldekking zie. Het tafellinnen is top, vooral dan de serviettes die Vadermans dit jaar uitkoos. Prachtig. Net als mijn volgende editie Kersttafel. Want ja, ik kreeg het teveel ervan mee.

Je zou ervan gaan zingen. Dat komt ook door de inmiddels door mijn vader geperfectioneerde klassieker – tonijn met perzik. Dit jaar treedt een rijtje mini-tjes voor me aan. Allercharmantst, en verrukkelijk. Halleluja, denken we allebei – want we ontdekken dat deze jaarwissel weer wat gesmeerder loopt dan de voorgaande, op meer dan één vlak.

De sfeer zit goed. Door een flardje Jeff Buckley, maar ook door een top-ik-weet-niet-hoeveel-maar-het-is goeie-muziek, die door de woonkamer zweven. Soms knallen, maar ach, geen man overboord. Of juister, meerdere, want de wederzijdse buren zijn uithuizig. Dus kreeg het volume van Gullivers nieuwste radiosnufje, regelmatig een streepje bij.

Geloof me vrij : z’n Wifi-gestuurde Boose-box-combinatie is ingespeeld, beste lezers. Voor de nieuwsgierigen is dit vast niet de meest geslaagde uitleg – maar beter wordt ’t niet. Ik sta in het rijtje van de volgers als het op nieuwe (muziek)snufjes aankomt.

Iets met koudwatervrees. Je weetwel, die al dan niet met water gevulde emmer over mijne kop. Vadermans is meer van het slag : nou ja, als het ontploft hebben we dat ook weer gehad.

Kom je een heul end mee. Op Spotify bijvoorbeeld. Jaa, Vadermans is hip en trendy.

Hij weet van mijn altijd speurend oog naar goei muziekskes voor Ariadnesdraad, dus ik zit in een wip en een knip voor zijn tablet, aan het roer van Spotify, mijn hersentjes te kraken op liedlijntjes, die amechtig door Gulliver worden opgeslagen, ze vallen ook in zijn smaak.

Ha, geweldig ! Meer moet dat niet zijn… We zingen en swingen – al is het dan vanop onze stoel – het jaar uit.

De tv komt alleen aan bod in de vraag “Wilde gij tv zien ?” Gesteld met opgetrokken wenkbrauw, en weinig animo. Alletwee herinneren we ons de vorigjaarse komkommertijd, namelijk. Neuh, geef maar wat anders dan stampen en dagen op klassiekers die eigenlijk gewoon vreselijk gedateerd zijn.

Doe maar wat Belfast-child, of een vleugje melancholie, of deze.

Of we dan vroeg zijn gaan slapen, zo zonder kijkkast ? Absoluut. Van halfvier in de ochtend kan je niks anders zeggen, beste lezers. Nog een laatste werd nog ééntje en … de tijd vlóóg om.

Erg hebben we niet geleden onder ’t slaapgebrek kennelijk, want nicht Matinesse trok grote ogen op d’r vraag of het laat was geworden. En Gulliver en ik, wij grinnikten.

Herinneringen. De draadjes rond klein en groot, die je het liefste in een doosje** wil doen, mooi gestrikt. En niet te vergeten de titel van Gullivers favo liedje …

——————————————————————————————

* van de uitdrukking “ze zijn een boot aan het laden : het gaat flink regenen.

** : cursiefjes verwijzen naar ‘ Ik zou je het liefste in een doosje willen doen’ van A.M.G. Schmidt.

8 gedachten over “Heugenisje

Geef een reactie

