Kop tegen kei (Swoon 42)

Afbeeldingsresultaat voor someecards

Noot : De vandaagse zwijmel zit onder het linkje mét ster.

Nu het politieke stof neerdwarrelt, is het weer tijd voor de (dokters)realiteit van alledag. Op het moment van schrijven wees niets erop, dat de tegenstelling ‘empathie versus hork’ ZO zou worden uitgemeten. Ik wuif dus maar even naar de jongste presidentsverkiezing, én mijn input leverende lezers.

Dat m’n constellatie vaklui vergt, is publiek geheim.  Constructief bekeken ben ik ’n heus bouwbedrijf. Er is Die Dokter, voor de bewegende delen, met Flex, als onderaannemer. Verder de loodgieter, en voor de algemene constructie Dokter Huis. En dan nog de aandrijving – die van ’t witte wondertje.

Een hele santenboetiek. Tijd voor ‘stratego’ mijnerzijds.

Genre : ik ga op controle en ik neem mee …

Geduld, analytisch vermogen en zakelijkheid.

Ik heb gewoonweg afspraak met m’n gezondheid. Van punt tot punt, en niet verder. Dit houdt scherp.

Wat is noodzakelijk, nuttig, wenselijk ? If not, say no. Zo hoorde ik mezelf ooit tegen Die Dokter, die van een rugscan droomde, zeggen : “Enne, wat hoopt u te zien, behalve dat ik meer versleten ben dan doorsnee ?” Ik hoorde de Rx-jongens al sakkeren op mijn motoriek, namelijk. We proestten het samen uit, want de beste man zàg zich al plaatjesgewijs gokken, naar ieders leeftijd …

Goed, dat gaat mee. Verder nog een I-pod, ’n tablet en ouwerwetsch notitieblok. Wég klaagzangen, tijd vliegt, en voor je ’t weet heb je ’n blogstuk bijeengewacht.

Best niet in je survivalkit : angry bird en struisvogelpolitiek. Dan krijg je kop-tegen-kei momentjes.

Die vrijdagse mei-morgen ben ik ’n errrugg benauwde, krassende kraai. Malheur, dat ik net nu mijn tracheetjes in oorlog zijn met het allergieseizoen, bij de eetfabriek wordt verwacht.

Hondsberoerd + Wachtkamer = Bedblijven. IJzersterk axioma, maar ik doe ’t maar met Ziek = Dokter, dat staat ook als ’n huis. De wachttijd tot de volgende afspraak beneemt me immers helemààl de adem.

Dan ben je dus, ten arren moede, in ’n verdàcht rustig ziekenhuis. Het héle pc-netwerk is alvast aan vrij begonnen, en pen en papier zijn zo voorbijgestreefd dat ze vanuit de diepste krochten moeten opgediept. Enneuhh, goed notuleren, hoe ging dat ook alweer ?

Ziek + wachten = onbedààrlijk hoesten. Dik 80 helse minuten later ben ik. Ik ben niet blij, en Arts heeft ’n dik erop liggend pesthum.

Spekschieten.

Voor ik de eerste halve zin ver ben en ‘Negatie !’ heb kunnen denken, blaft de andere tafelkant : ” Je moet me dat niet vertellen !!! ” ??? Bizar. Ik knipper, maar blijf in de plooi. Uiterlijk dan, want binnenin zijn fluitketel-allures omgeturnd tot ’n stoomtrein.

Je kunt op m’n koorts-verhitte hoofd ’n eitje koken, maar tóch voelt ’t koud in mijn hart.

Nogmaals onderbroken door “IK WIL ‘T NIE WETEN”, ben ik bluspoeier, en heeft Arts honderd.

Dat gevalletje ontact zit hier potjanstropie poen te scheppen, zonder ook maar één klap uit te voeren. ’t Moet niet zo gek worden, dat ik braaf blijf bij ‘mond snoeren en doorgeven als ’t paard van Troje’. *Wat denkt hij nou !*

Kome wat komt, dit neem ik niet. Ik ben zo goed als ieder ander, en mijn hersens, geld en tijd ook. Van m’n medicus verwacht ik de fijnbesnaardheid, die hoort bij verstand. Punt. Hoe menselijk slecht geluimd ook. Je kan het gesprek anders versporen.

Ik dus, op identieke toon : JAHA, MAAR DAAROM  IS HET NOG WEL ZO ! Ik wil ook niet an waarom ik hier zit, maar het blijft feit.

Sensibel is goed, maar snoeihard beter. Ver-bluf-fend, dat empathie-skippen.

Het register toonladdert eensklaps. Arts neuzelt nog iets als ‘Ik zie, dat je je weg erin gevonden hebt’ en speert weg. Duidelijk niet bedacht, op het vàrken, na z’n spekschot.

Ik gok, dat in de volgende ronde, de struisvogelpolitiek is ingewisseld voor poeslief.

Kan me niet voorstellen dat Arts een nieuwe ‘from-cute-to-gorgeous’ wil …

Voor meer zwijmelplezier, klik hier.

 

26 gedachten over “Kop tegen kei (Swoon 42)

  1. Matroos Beek

    Nu ben ik helemaal in the mood om de dag te starten, want tot nu toe had ik startproblemen… hopelijk geen ziekte onder de leden… en hopelijk ben jij ondertussen al wat opgeknapt! Heel leuk geschreven!

    1. ariadnesdraad Berichtauteur

      Dankjewel, Marja ! Sterkte heb je nooit teveel.Het liep eventjes niet zo lekker, dus was ik reactiegewijs wat minder aanwezig. Gaat weer wat de goeie kant op, al is er blijvend werk aan. Het is wat, een motoriek met een eigen agenda ;-)

  2. Cellie Citroen

    Die dokter Tinus mist ook een empathie-gen dus dat zal wel een neef van jouw arts zijn. Ik heb het even hardop moeten lezen, zodat het duidelijker werd, maar toen zag ik het hele plaatje voor me, inclusief kille arts.

    Bravo voor jou. Nou kan ik meneer Boeijen meestal ook niet goed verstaan, want hij mompelt een beetje, maar dan zoek ik er gewoon de tekst bij en dan is het opeens kraakhelder.

    Goed weekend dame.

    1. ariadnesdraad Berichtauteur

      Wat lief, Cellie, dat je zoveel moeite hebt gedaan om het plaatje voor je te zien ! Dank voor je bravo. Eerlijk is eerlijk : goed reageren was geen makkie, want ik was behoorlijk verbijsterd gedurende én ook nog na dit consult. Sommige pijlen trillen na het afschieten nog behoorlijk. Wie weet heeft m’n repliek doen nadenken, want een goed stel hersens heeft deze man zonder meer. Hij loste een lang onder de radar gebleven probleem in zoverre op, dat het nu goed hanteerbaar is. Dat is krediet, dus ik wissel hem vooralsnog niet in :-). Mooie zondag gewenst !

    1. ariadnesdraad Berichtauteur

      Sensibiliteit is een bonus als dokter, d’as een feit. Maar het zijn natuurlijk ook mensen, mét alle tekortkomingen die daarbij horen… Als je jouw rake filter erop zou leggen, zou het empathische deel van het dokterscorps een pak werk erbij krijgen, waardoor ze mss ook wel knorrig worden. Tegelijk zou heel wat ellende verholpen zijn, vermoed ik. Als patiënt blijft het moeilijk : zorg krijgen en assertief zijn.

      Het leuke aan de zwijmeltjes vind ik dat je zo ook de smaak van je lezers ontdekt. En er is altijd weer een nieuwe ronde en een dito kans :-)

      Fijne zondag, Melody !

  3. Rianne

    Ik sta er telkens weer versteld van dat er meer bouwpakketten op deze aardkloot rondlopen. Pas je een beetje op jezelf? En goed gedaan tegen meneer De Dokter. Het wordt tijd dat hij manieren leert..

  4. ariadnesdraad Berichtauteur

    Dat komt waarschijnlijk om dat niemand zegt “Hoi, ik ben een heus bouwpakket, en jij ?” :-)Sommige dokters zijn zo met hun vakgebied behept, dat de rest van de wereld er ver bij naar achter schuift. Een jarenlange doktersgang bracht assertiviteit, maar omdat ik er permanent aan vastzit, blijft ’t wikken en wegen. Er komt altijd weer een consult, tenslotte…

Geef een reactie

