Remove Control

Keywords: control, keypad, background, red, controller, remote

Bron : freestockphotos

Dat doet mijn zapper.

De afstandbediening ofte remote control heeft al menig keer een alles behalve ‘controlled’  effect op me gehad. Geen idee hoe dat komt.

Ik durf te stellen dat ik niet bij de eerste de beste crisis bezwijk. Menig moeilijke situatie heb ik al het hoofd geboden ‘whitout going to pieces’.

In mijn overigens prima werkend brein (al zeg ik ’t zelf) moet er toch ergens een kortsluitingscircuit zitten. Het euvel doet zich voor met tv-kastjes. Deze blauwe/grijze/zwarte dingen (kies de kleur maar zelf uit) slagen er in mij zenuwtoevallen te bezorgen, die niet moeten onderdoen voor die van tante Sidonia.

Vanaf het ogenblik dat het overschakelen naar een andere zender niet meer in een flits kan, begin ik al te zweten.

Want de volgende stap in het rampenplan is dan niet veraf meer. Het wisselen van de batterijen.

Een heel gepruts. De hele wereld heeft een ‘remote’ met een batterijvak dat lekker groot is en dus vlot open gaat. Behalve ik. Ik, wee ende helaas, heb een minivakje, met dan ook nog boogjes over de batterijen ter bescherming .

Nu moet je weten dat mijn fijne motoriek zich afwezig meldde toen ze mij geassembleerd hebben.

De calvarie van de batterijwissel duurt dus voort. Want natuurlijk komt er nog bij dat ik op het moment van nood ofwel geen batterijen meer in huis heb, ofwel moet constateren dat ze niet meer werken, omdat ik ze juist té lang heb.

Gelukkig heb je dan buren. Met (hopelijk) de juiste, nog werkende batterijen. In het juiste aantal. Want dat is essentieel.

Hoera ende joepie! Hij doet het weer! Ik blij. Buurman blij. Diepe zucht van opluchting. (Bij buurman misschien ook nog meewarig hoofdgeschud, maar dat weet ik niet zeker.)

Tot zover het ‘gewone’ scenario van een batterijwissel ten huize Ariadnesdraad.

Sinds kort heeft dit scenario een addendum.

Neem hiervoor alle beschreven stappen. Inclusief de batterijcrisis-trotserende buurman.

Alleen : het opgelucht ademhalen zit er deze keer niet direct in.

Je moet deze keer écht op zoek naar een nieuwe zapper. Je voelt je een tikje schuldig tegenover buurman wegens de zenuwtoestand. Dus besluit je naar de winkel te trekken als je weer je eigen, kalme zelf bent.

’s Anderendaags. Je staat in de tv/hifi afdeling van de winkel. Je hebt al hoofdpijn, van al het lawaai, dat het je quasi onmogelijk maakt uit te leggen wat je wil. Eindelijk lukt het.

De sales-man bekijkt je meewarig.Vol ongeloof. (Waarom zijn het op die tv-afdelingen altijd mannen?) Jij, intussen flink kriegel, zegt : probeer ’t dan zelf. Dat doet ie.

Niets aan te doen. Jij hebt gelijk. De universele afstandbediening wordt bovengehaald. Vreemd genoeg blijkt ze niet te werken. Drie andere ook niet.

Jij bent blij dat je voet bij stuk hebt gehouden om de zapper in de winkel te laten testen.

Maar de wrevel groeit. Helemaal als één van de verkopers zegt : ” Aangezien het hier over een verouderd toestel gaat, waarom koopt u niet eens een nieuwe tv ?” Pissig waarschijnlijk, omdat ie al zolang met jou bezig is. En ondertussen niet een ander een tv aan kan praten.

Zeg nu zelf : het verschil tussen een nieuwe tv en een afstandbediening is nogal groot. Niet alleen qua formaat.

Gelukkig heeft een andere verkoper het stuk ‘dienst na verkoop’ in zijn jobomschrijvig wél nagelezen. Je komt tot een compromis.

Als je je compromis gaat afhalen is de overeengekomen prijs (die op papier staat) opeens verviervoudigd. Inkoopprijs heet zoiets dan

Het scheelt niet veel of je ontploft. De stoom komt uit je oren. De gerant, die een vrouw blijkt, komt erbij. Krijgt een hele lading ergernis op de koop toe . Onderzoekt de kwestie grondig. Stelt vast dat je gelijk hebt. Roloogt. (Maar : naar wie?)

Misschien heeft ze ervaring met zenuwcrises ten gevolge van niet werkende toestellen. Hoe het ook zij, ik heb nu een prachtige niewe zapper. Origineel nog wel, mét nieuwe batterijen erin.

Gratis.

Hoera ende joepie!

Heb jij ook een item waar je de seskes * van krijgt als ’t niet werkt ?

_________________

* zenuwen

________________

Disclaimer :

Het moet voor de duidelijkheid nog eens gezegd dat ik geenszins de bedoeling heb alle tv verkopers, man of vrouw, over de zelfde kam te scheren. Ik had gewoon pech, waarschijnlijk …

17 gedachten over “Remove Control

  1. Sharp Ben

    Eind goed, al goed zullen we maar zeggen! Het gemak waarmee die verkoopsjongens je tot de aanschaf van een compleet nieuw toestel proberen te bewegen… Die buurman lijkt me wel een erg sympathieke meneer ;-)

  2. Christel

    Halve trouwboek die krijgt als het eens kuren heeft, onze remote dus, nooit aan de praat. Dus ik to the rescue.. en dan werkt dat weer terug. Nodeloos te zeggen wie ben ons kaas heeft gegeten van techniek. :-)

  3. zapnimf

    “Waarom koopt u niet eens een nieuwe tv ?”
    Graag als u hem mij voor de prijs van een afstandsbediening meegeeft.

    En de kookwekkers, de WII kaskes, het draadloos toetsenbord, de keukenweegschaal, de klok en de achterlichten van de fiets dan? Ook allemaal op batterijen.

  4. Lauradenkt

    Mijn afstandsbediening doet het ook al jaren niet meer :P Maar er zitten nog knopjes op dat ding, waardoor ik toch soort van hem kan bedienen.

    Ik vind het wel stom dat ze dan meteen een nieuwe tv aan je willen verkopen.

  5. koffiemetmelkensuiker

    Als mijn afstandsbediening niet zou werken, dan vermoed ik dat ik domweg geen tv meer zou zien, het bezoekje aan de tv winkel eindeloos zou vergeten te plegen, en een half jaar later of zo door een toevallige bezoeker uit de brand geholpen worden; “Ah, maar ik heb zo nog een kaske liggen, wacht, ik ga het jou bezorgen”.

    Ik maak mij alleen druk in dingen waar ik me druk in maak :-)
    (maar dan maak ik mij ook direct goed druk!)

  6. appelig

    Ik word helemaal knetter van de decoder voor digitale tv (van Caiway). Elke dag (jazeker elleke dag!) mis ik ineens alle zenders, bij voorkeur als ik net wat aan het opnemen ben zodat je het de volgende dag pas merkt. De stekker er een paar seconden uit is de enige oplossing. Grrrrr

Geef een reactie

