Europian School

Azt adom!

Bron : weheartit

Elf-en-dertig jaar geleden zat ik op een vakantie annex taalkamp. Engels. Internationaal.

Het spreekt voor zich dat het gezelschap een bont (Europees) gezelschapje was. Bij elkaar gelijmd door het Engels als voertaal en in toom gehouden door een afsprakencontract.

Waarover nogal ‘fussy’ werd gedaan, want onder de deelnemers bevonden zich ook een aantal diplomatenkinderen die duidelijk van plan waren in de voetsporen te treden van (meestal?) hun vader.

Nooit van mijn leven heb ik meer talen gehoord dan in die twee weken daar. Nooit ook heb ik meer moeite gehad met het feit dat ik uit Belgenland kwam. De gangbare opinie was dat Nederlands gesproken werd in een minuscuul oekoeboekoe-landje waar je nauwelijks aan hoefde te denken.

Dat de meeste ouders precies daar werkten was een pietluttig detail.

De taal van Vondel op die locatie promoten bleek ondoenlijk, al raakten de deelnemers er gaandeweg wel van overtuigd dat de Vondelisten toch best veel talen machtig waren.

Maar. Ik kreeg er wel inzicht in de Europese School en hoe die werkte. De tips en tricks, de aanpak, de steken onder water… 

Gezien de gangbare tienerleeftijd zou je het een jeugdzonde kunnen noemen. Geen fraaie, maar toch.

Het was mijn ding niet. Nog geruime tijd (lees: jaren) erna kwam m’n haar recht als het over Europa ging. Had toen al het gevoel dat het niet echt werkte.

Toen ik dit en dit te lezen kreeg met op de achtergrond het nieuws over de stunten van de Griekse premier dacht ik hier onwillekeurig aan terug.

Ik zie hetzelfde scenario, maar dan anders. Een flash-back.

De Klas Europa is er nog steeds. Nu met President. De afsprakencontracten ook, al heten ze nu internationale verdragen. Er zitten geen diplomatenkinderen in maar heelder landen. Die vertegenwoordigd worden door mensen met diplomatieke gaven. Van wie je aanneemt dat ze de jaren van verstand stilletjes aan bereikt hebbben. Aanneemt.

Want wat zie ik ? Veeleer de Europian Class die een moderne versie van een Griekse tragedie opvoert.

De Europese President heeft bitter weinig zeggen aan zijn klas. Angela en Nicolas, de gangmakers van de klas, zetten de krijtlijnen uit. Als die er tenminste al zijn.

Want eigenlijk doet iedereen maar wat. Zoals Papandreou, die naar verluid toch stamt uit een groots Grieks politiek geslacht. 

Of quasi niets. Zoals Berlusconi. Hij stelt dat leven in Italië leven is in een rijk land. Voor hem allicht wel. Systeemcrisis ? Watzegjemenou. 

Riposteren met de woorden van Julius Caesar doet hij fenomenaal. (cfr. ” Tu quoque, Reuters, fili mi “?) Maar zien dat Rome aan het branden is doet ie waarschijnlijk pas als Keizer Nero ’t hem zelf komt expliceren.

Bindende afspraken lijken gemaakt om ergens in de verst denkbare hoek te worden neergepleurd. De lessen Begroting en Besturing lijken wel een wedstrijdje ‘om ter slechtst’ geworden.

Je zou zo maar denken dat dat komt omdat de controlerende organen van de EU, het IMF en de Europese Commissie, niet bijster veel klaar maken. 

Tja, 2 jaar top na top organiseren met als agendapunt ultieme reddingsplannen is een uitputtende bezigheid, moet je weten.

Welke strapatsen gaan er nog aan het licht komen ?

Ik hou mijn hart al vast als ik op m’n scherm een Griek hoor donderen over het feit dat ie zijn kraantjeswater zo maar opeens moet betalen. Ongehoord. Hoe kan dat nou ?!  Nou, zalig de onwetenden (omtrent belastingen in Belgenland).

Ik heb intens medelijden. Met de Oude Grieken. Die zo hun (filosofische) hersenen hebben gepijnigd op de fundamenten van de ‘democratein.’ O ja, het redenaarstalent is er, maar verder is het een lege doos.

Een Pandoradoos misschien. Waaruit nog een verborgen onheilstijding ontsnapt. Hoeveel komen er nog hierna?

Dit kan toch niet zijn ‘what the Ancient Greeks had envisioned’ ? Nee. Dit is regelrechte idiotie.

Ach ja. Het taalidioom vaart er wel bij.

Het Vlaamsch is een uitdrukking rijker. “Een Papandreouke doen” wordt wellicht het nieuwe synoniem voor niet meewerken. Of je eigen ruiten inslaan.

Zijn die (mislukte) staatsmannen toch nog ergens goed voor….

16 gedachten over “Europian School

  1. mske

    Mijn ervaring is dat de mensen je kwalijk nemen als je hen helpt. In het geval van Griekenland is de situatie gewoon uitvergroot.

    Ik vind het trouwens ook schandalig dat we moeten betalen voor water, maar wat doe je er aan? En anderzijds wordt het toch maar gezuiverd en is het misschien wel zijn geld waard.

  2. bentenge

    Deze oekoeboekoe inwoner snapt je punt maar half… maar dat zal zijn omdat het zondag is en mijn hersenen maar op halve kracht werken, ik denk dat ze op dit eigenste moment een Papandreouke doen :-)

  3. Nicole

    Haha een Papandreouke doen, die houden we erin :) Het onderwerp Griekenland komt me nu zo langzamerhand de neus uit, maar dit was echt leuk en boeiend geschreven.

  4. bea

    Zware kost voor mijn hoofd vol snot :-( maar het Papandreouke doen toverde een hele brede glimlach op mijn gezicht. Goed gevonden en mag blijvend gebruikt worden :-)

  5. koffiemetmelkensuiker

    Mooi vergeleken, ik stel me ook al lang de vraag hoe het mogelijk is dat heelder landen en naties worden geleid door de mensen die het willen doen, in plaats van door de meest bekwamen. OK, ik kan me voorstellen dat iemand die slim genoeg is om er iets aan te doen, ook wel slim genoeg is om er met zijn pollen af te blijven, maar toch …

Plaats een reactie